Ketika kita mengeluh

Diya Hanun | 5:52 PM | Sunday, June 2, 2013 | 5 Awesome Comment's
 photo assalam-1_zpsce3aec1c.png


Ketika kita mengeluh : “ Ah, tak mungkin kot… ”.
اَللّهُ menjawab : “ Jika AKU menghendaki, cukup Ku berkata “Jadi”, maka jadilah ” (QS 36 : 82).

Ketika kita mengeluh : “ee, aku penat sangat … ”.
اَللّهُ menjawab : “ … dan KAMI jadikan tidurmu untuk istirahat ” (QS 78 : 9). …

Ketika kita mengeluh :… “ Beratnya dugaan ni, x sanggup aku … ”.
اَللّه menjawab : “ AKU tidak membebani seseorang, melainkan sesuai kesanggupan ” (QS 2 : 286).

Ketika kita mengeluh : “ serabutnyaa … ”.
اَللّهُ menjawab : “ Hanya dengan mengingatku hati akan menjadi tenang ” (QS 13 : 28).

Ketika kita mengeluh : “ pe aku buat ni semua sia-sia … ”.
اَللّهُ menjawab : ” Siapa yang mengerjakan kebaikan sebesar biji dzarah sekalipun, niscaya ia akan melihat balasannya ” (QS 99 : 7).

Ketika kita mengeluh : “ takde sorang pun nak tolong aku … ”.
اَللّهُ menjawab: “ Berdoalah (mintalah) kepadaKU, niscaya Aku kabulkan untukmu ” (QS 40 : 60).

Ketika kita mengeluh : “ aku sedihh sangat… ”.
اَللّهُ menjawab : “ La Tahzan, Innallaha Ma’ana. Janganlah kamu berduka cita, sesungguhnya Allah beserta kita ” (QS 9 : 40).

Segala masalah kita, persoalan kita, sudah terjawab oleh ALLAH, semoga Allah kuatkan hati kita. 

5 comments:

  1. tagged u in a post !
    http://morethanword-zaty.blogspot.com/

    ReplyDelete
  2. org yg berjaya jarang sangat2 mengeluh. Setiap kesukaran tu dianggap satu cabaran.. Tapi dalam hidup kita sebenarnya tak lari kan dari mengeluh. cuma kena kuatkan diri utk berfikir secara positif tentang sesuatu perkara

    ReplyDelete
  3. puteri pun selalu cepat mengeluh.. :( kadang2 tak sedar mulut tu lepas je nak mengeluh.. bila dah tersedar bru teringat ucap Astaghfirullahalazim.. :)

    ReplyDelete
  4. subhanallah..syg Allah kt kita, kita je sbnrnya yg xpnh nk ambil thu..

    ReplyDelete
  5. Semoga redha Allah sentiasa bersama kita.. insyaALLAH amiinn :')

    ReplyDelete

Assalamualaikum, terima kasih kerana sudi memberikan komen.