10 Lukisan Terkenal Dunia Sepanjang Zaman

Diya Hanun | 12:35 AM | Saturday, February 13, 2016 | 4 Awesome Comment's
لسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُl‎

Hai lama gila kan aku menghilang..Hihi..Sekarang ni, aku ada 1 assignment group berdua untuk menghasilkan lukisan abstract based on sebuah bangunan. Masalahnya, lukisan tu tak boleh ada kaitan pun dengan bangunan tu, dia more to expression kita towards that building. Contoh kita rasa building to buruk, kita paint dia jadi hitam ke dekat atas canvas tu. Okay itu apa yang sepatutnya aku kena buat based on instruction lecturer. My biggest problem now is to search for Canvas. Dekat Malaysia ni tak banyak kedai arts la, ada pun jauh dari tempat aku ni..
Online shop yang betul-betul jual arts supply pun tak ada dekat Malaysia ni..
(Ada tak? Macam  tak pernah jumpa je?) Antara kedai yang aku dah jelajah untuk cari Canvas:

Arts & Friends - tak ada saiz sesuai
Pustaka Rakyat - Tak Jual
MPH - Pun tak jual
Popular - Dia jual saiz a3 dgn kecik dari a2
Cziplee - Dah habis
  
Rasa malas nak pergi bahagian Klang Valley & Shah Alam sana. Sekarang ni tengah try pujuk-pujuk member lain tolong belikan..(muka dah plaster simen yang tebal dah ni nak minta diorang tolong).
Assignment ni pun masih lagi ongoing, belum tahu lagi apa kesudahannya. Jumaat pulak presentation. Risauuu maaaakkk nak! Dengan aku yang basic sikit pasal kaler acrylic plus partner yang langsung tak ada basic. Waduh, gawat nih. Lepas dari hari itu baru minda terbuka sikit, sebab aku tak pro bab painting atas canvas ni. Macam Hapeeeee jeee. Then, Isnin next week dah final exam. Ya Allah, kenapa?? Masa research untuk assignment ni pulak, aku jumpa lukisan dari artis luar negara yang aku selalu nampak tapi tak pernah nak ambil port kaji siapa pelukis tu.
Okay lets move on to our main topic.. Hihih, Muqaddimah terlalu panjang:

10 Lukisan Terkenal Dunia Sepanjang Zaman

1. Mona Lisa by Leonardo Da Vinci

2. Girl With a Pearl Earring by Johannes Vermeer

3. The Scream by Edvard Munch

4. Starry Night by Vincent Van Gogh

5. The Persistence of Memory by Salvador Dali

6. Whistler's Mother by James Whistler

7.  The Last Supper by Leonardo Da Vinci

8. The Creation of Adam by Leonardo Da Vinci

9.  The Night Watch – Rembrandt van Rijn

10. Guernica by Pablo Picasso


Aku letak sikit je, Banyak gila sebenarnya tapi banyak-banyak ni, aku suka Starry Night tu, Korang pula?

4 comments:

  1. Kan? I feel your pain. Susah betul nak cari kain canvas T.T

    ReplyDelete
  2. thanks untuk info.. nina kalau ke museum 3D mesti akan jumpa lukisan2 ni tp hanya kenal mona lisa

    ReplyDelete
  3. Vincent Van Gogh terkenal selepas kematiannya.

    ReplyDelete

Please Be Nice