Bagi perokok!

Diya Hanun | 12:06 PM | Saturday, June 11, 2011 | 1 Awesome Comment's

Assalamualaikum~


cuti-cuti nie aku ade lah jugak jalan-jalan...
ni nak citer sikit pasal perokok tegar..


mana-mana je mesti ada yang merokok...tu memang lah aku x heran...
tapi ye pun nak merokok tengok lah tempat yang sesuai....

Hormatlah orang lain yang x merokok...


ini tidak, 


asal kat kedai makan je, lepas makan mesti nak hisap...
lepas tu orang yang tengah makan pulak tak selesa dengan asap rokok yang perokok lepaskan....dah la busuk, kalau bau perfume tak apelah jugak....lepas tu nak makan dah xselera....hmmm...


huhuu~


lepas tu ade lak perokok yang agak kurang ajar bila mereka selambe jer baling rokok yang dah habis dihisap tu ke lantai atau ade pulak yang merokok masa dalam kereta dekat jalan raya....
boleh pulak suka hati jer baling kat jalan raya...
sudah lah berbara....kalau kena orang yang naik motor 
atau tercampak ke dalam kereta orang lain bukan korang yang susah,...


Janganlah pentingkan diri! fikirlah orang lain jugak!


kalau yang suka merokok kat tempat yang sesak cam kat tempat awam selalu jugak orang yang merokok tu buang habuk rokok tu dan mengenai orang lain....
lepas tu pulak, dah x tahu nak letak rokok kat mane dia pegang saja kat jari...letak kat bawah....
sudah lah berbara....bara tu  kan menghadap ke belakang...
tak kan lah tak fikir kena baju orang lain...
silap-silap berlubang baju orang kena bara tu....
then kami jugak lah yang kena elak....


Tolonglah bertimbang  rasa sikit...


Kadang-kadang asap rokok kena juga pada kami....
pergh...agak kurang asam bila dah hisap, hembus pulak asap tu ke muka orang lain....aiseyman....
kami yang kena tutup hidung, takut kena pulak penyakit berbahaya....
kalau sekali sedut berkepul-kepul asap keluar...


Orang yang tak bersalah juga kena musibah...


selepas tu...kalau nak buang janganlah merata-rata...
nanti terpijak sakit tahu.....


ramai yang cakap nak berhenti...tapi mereka tetap tidak dapat berhenti kerana ketagih...sudah tu...kalau ada usaha dapatlah berhenti merokok...


Aku cuma nak nasihat sebab aku prihatin pada nasib orang yang x merokok....


ingatlah...Setiap sedutan membawa padah.....

renung-renungkan dan selamat beramal~














Baling Tepung.

Diya Hanun | 10:53 AM | Monday, June 6, 2011 | 1 Awesome Comment's
Aku tak faham lah kenapa kebanyakan orang dekat Malaysia nie
gemar baling-baling tepung kat orang yang sambut birthday????
Aku selalu tengok dak2 sekolah aku baling-baling tepung...fuh...abez bersepah jalan raya dengan tepung.....
sape bley cite kat aku asal-usul benda nie......

                              Mak cik: ahahaaa~ suko den...
                                  
Apa pulak tujuan diorang sebenarnyer???

nak wat orang yang sambut birthday tu happy ka????

Happy ka diorang??

Waaaaa!!!!!! aku musykil giler?? kenapa aktiviti tu di wat???

Patut ka?? hmm...
bukan ke yang susah budak kena baling tepung tu??
Bukan je kena gelak, kena ejek plak tu....
pastu dak tu gak susah sebab kena basuh baju tu...
ade lagi dasyat dah baling tepung kena pulak baling dengan 
air or telur....pergh....da jadi adunan dah diorang tu...
heheee...
sudah tu kena pulak baling dengan muka yang putih cam ala-ala puteri salju gitu lorh..huhuu....shian~

hmmmm....xfaham aku......
Ade sesetengah orang menganggap sebagai Hadiah and just for fUN...
What unique about Baling-baling tepung....
Tell me someone~


Bebelanku mengenai Facebook(kebaikan)

Diya Hanun | 3:01 PM | Friday, June 3, 2011 | Leave a Comment Here (^_^)/
Isu aku nak timbulkan hari ni adalah tentang penggunaa facebook yang dah memang 'pemes'
kini...


Meh aku bagi point tok wat karangan tentang kebaikan Facebook..



KEBAIKAN FACEBOOK:


1- Mencari semula rakan lama.
    Amnya rata-rata pengguna menggunakan facebook untuk mencari rakan lama seperti rakan tadika, rakan
    sepejabat, rakan sekelas mahupun rakan karib yang sudah lama terputus hubungan. Ini kerana fungsi facebook yang tidak mengenakan caz keahlian pada mana-mana pengguna yang ingin menggunakan perkhidmatan ini. Hanya perlu taip nama rakan yang kita ingini dan sedikit usaha untuk mencari.


2- Mendapat rakan baru dari pelbagai negara.
Bukan sahaja dapat mengenal rakan dari dalam negara malahan kita dibenarkan untuk menambah kenalan dari luar negara seperti Sweden, Itali, Turki, Holland dan lain-lain. Dengan cara ini, kita dapat mengetahui tentang budaya, tradisi, cara hidup dan amalan negara luar. Dengan itu juga, kita dapat berkongsi cerita dan berita terbaru tentang negara mereka.


3- Dapat berkongsi maklumat dan minat dalam sesuatu perkara dengan orang lain.
Selain itu, penggunaan Facebook juga lebih meluas dari segi berkongsi minat dan kegemaran kita sendiri.
Umum gemar berkongsi resepi masakan mereka, minat mereka pada sesetengah artis, mendapatkan komen tentang lukisan mereka dan lain-lain. Namun, pengguna juga boleh membuat kumpulan diskusi mereka sendiri dan memberikan pendapat sendiri. Dengan ini, minat kita pada sesuatu perkara dapat berkembang ke arah positif.


4- Mengetahui aktiviti harian rakan kita dan dapat mengikuti kisah terbaru pengguna lain.
Kita juga dapat mengetahui aktiviti harian orang lain dengan mengikuti kisah mereka berdasarkan status harian mereka di halaman utama kita. Kita dapat terus berhubung dengan mereka tidak kira sesibuk mana jadual harian kita. Namun para artis juga mengambil peluang menggunakan Facebook untuk mengumpul peminat dan berada lebih dekat dengan peminat mereka selain peminat dapat mengikuti cerita hidup mereka.




5- Dapat berkongsi gambar, lagu, nota dan video dengan rakan-rakan.
Ada juga pengguna yang gemar berkongsi gambar pengalaman manis mereka bersama pengguna lain. Selain pengguna lain dapat memuat turun gambar dari album kita dan memberi komen mengenai gambar-gambar tersebut yang adakalanya seronok untuk dibaca dan ada juga komen pedas dari orang-orang lain.
Tidak kisahlah, kerana laman sosial fungsinya untuk kita lebih sosial dengan cara yang baik dan menerima apa sahaja pandangan dari orang lain secara positif.


6- Merapatkan hubungan yang jauh sesama saudara,rakan  mahupun pasangan...(xknal maka xcinta)
Ada pula yang menggunakan Facebook untuk mencari jodoh dan berkenal-kenalan. Selain merapatkan lagi Silaturrahim sesama saudara.


7- Mengisi masa lapang.
     Daripada kita membuang masa dengan perkara yang menjerumus kepada gejala sosial, sebaiknya kita menggunakan Facebook dengan sebaiknya seperti membaca artikel yang disediakan rakan, membaca berita, menambah pengetahuan ilmu agama dan lain-lain.


8- Menghilangkan tekanan.
Terdapat pelbagai aplikasi yang boleh digunakan oleh pengguna setelah penat belajar, tekanan di tempat kerja atau bosan dengan aktiviti seharian. Aplikasi seperti games banyak disediakan. Bermula dari permainan untuk usia muda, remaja, mahupun yang menguji minda. Gunakan aplikasi yang disediakan sebaiknya.


9- Dapat menjalankan bisnes dalam talian.
     Dengan ini penggunaan tenaga dan wang ringgit dapat dikurangkan, perniagaan berjalan 24jam tanpa kita            
       perlu membuka dan menutup kedai. Buktinya ketika kita sedang tidur pun masih ada orang yang melihat    
       iklan ataupun produk kita dan jika mereka ingin membeli hanya perlu meninggalkan pesanan sahaja. Cara
       ini lebih mudah dan efisien.


10- Menjadi media penyebaran maklumat seperti berita terkini.


Konklusinya...
Facebook mampu menjadi media yang positif dan berguna untuk pengguna. Namun seringkali Facebook disalah guna untuk kepentingan sendiri. Sebagai seorang pengguna gunakanlah kemudahan yang ada sebaiknya jangan jadi seperti katak dibawah tempurung. Bijaksanalah dalam membuat pilihan.


p/s:ceeewaaaah~~~~~
Habis pun.....penat aku taip....huhuu.,Aku xtaw la ni karangan ker x tapi aku hanya menulis, kalau membantu Alhamdullilah~...
ok sekian dahulu....
salam~