Bagi perokok!

Diya Hanun | 12:06 PM | Saturday, June 11, 2011 | 1 Awesome Comment's

Assalamualaikum~


cuti-cuti nie aku ade lah jugak jalan-jalan...
ni nak citer sikit pasal perokok tegar..


mana-mana je mesti ada yang merokok...tu memang lah aku x heran...
tapi ye pun nak merokok tengok lah tempat yang sesuai....

Hormatlah orang lain yang x merokok...


ini tidak, 


asal kat kedai makan je, lepas makan mesti nak hisap...
lepas tu orang yang tengah makan pulak tak selesa dengan asap rokok yang perokok lepaskan....dah la busuk, kalau bau perfume tak apelah jugak....lepas tu nak makan dah xselera....hmmm...


huhuu~


lepas tu ade lak perokok yang agak kurang ajar bila mereka selambe jer baling rokok yang dah habis dihisap tu ke lantai atau ade pulak yang merokok masa dalam kereta dekat jalan raya....
boleh pulak suka hati jer baling kat jalan raya...
sudah lah berbara....kalau kena orang yang naik motor 
atau tercampak ke dalam kereta orang lain bukan korang yang susah,...


Janganlah pentingkan diri! fikirlah orang lain jugak!


kalau yang suka merokok kat tempat yang sesak cam kat tempat awam selalu jugak orang yang merokok tu buang habuk rokok tu dan mengenai orang lain....
lepas tu pulak, dah x tahu nak letak rokok kat mane dia pegang saja kat jari...letak kat bawah....
sudah lah berbara....bara tu  kan menghadap ke belakang...
tak kan lah tak fikir kena baju orang lain...
silap-silap berlubang baju orang kena bara tu....
then kami jugak lah yang kena elak....


Tolonglah bertimbang  rasa sikit...


Kadang-kadang asap rokok kena juga pada kami....
pergh...agak kurang asam bila dah hisap, hembus pulak asap tu ke muka orang lain....aiseyman....
kami yang kena tutup hidung, takut kena pulak penyakit berbahaya....
kalau sekali sedut berkepul-kepul asap keluar...


Orang yang tak bersalah juga kena musibah...


selepas tu...kalau nak buang janganlah merata-rata...
nanti terpijak sakit tahu.....


ramai yang cakap nak berhenti...tapi mereka tetap tidak dapat berhenti kerana ketagih...sudah tu...kalau ada usaha dapatlah berhenti merokok...


Aku cuma nak nasihat sebab aku prihatin pada nasib orang yang x merokok....


ingatlah...Setiap sedutan membawa padah.....

renung-renungkan dan selamat beramal~














1 comment:

Assalamualaikum, terima kasih kerana sudi memberikan komen.