Latihan kebakaran.

Diya Hanun | 4:22 PM | Friday, April 29, 2011 | Leave a Comment Here (^_^)/
27 APRIL 2011...


laporan hari ni,..


sekolah aku selasa hari itu ada mengadakan  latihan kebakaran....
KAMI AHLI BSMM, KADET POLIS,KRS BOMBA & 4 ORANG PELAJAR BIASA.....
Ditugaskan untuk berlakon membuat aksi mengenai detik-detik cemas ketika kebakaran....


SITUASINYA BEGINI:


Empat orang pelajar telah terperangkap dalam sebuah makmal komputer di sekolah..


malangnya mereka terperangkap kerana gril terkunci dengan mangga,..
seorang pelajar pengsan kerana terhidu asap yang tebal da kesesakan nafas
,seorang cedera kerana terkena api manakala 2 lagi pelajar meminta tolong...
pegawai bomba dari Bangi datang membantu memamadamkan kebakaran....
asap bermula dari atas bangunan dan mula merebak ke seluruh bangunan.....
namun, kebakaran berpunca daripada seorang pelajar yang bermain mancis di atas makmal tersebut...
akibatnye api terpercik ke wayar dan api menyala.....
Pelajar tersebut melarikan diri. Kadet Bomba dibantu BOMBA sebenar dengan trak
bomba mereka berjaya memotong mangga pada gril berkenaan..
4 orang pelajar tersebut berjaya dikeluarkan dari bangunan tersebut dan Bulan Sabit Merah Malaysia
membantu merawat luka...akhirnya api dapat dipadam dan penjenayah yang melakukan kebakaran dapat ditangkap.....
nilah makmal yang konon ea terbakar tu....heheee....lakonan sahaja....


SEBENARNYA:
nampak jer gempak situasi yang aku tulis atas tu...tapi realitinya....hehee...


luka tu kitorang guna sirap...pergh...busuk bau sirap tu...hehe...aku jadi mangsa....luka sikit jer...
pastu...asap tu kitorang guna sabut kelapa...fuuhhh....pedih mata aku kena asap tu....
pelajar yang terlibat buat asap tu adalah 2orang pelajar dari kadet bomba....hehe.....
ade plak orang kate kantoi...sirap...bukan luka pown.,,...memang la bukan darah...
ni lakonan....heheee.....

Perangai remaja akhir zaman.

Diya Hanun | 8:35 PM | Friday, April 22, 2011 | 1 Awesome Comment's
Sesetengah orang beranggapan yang dunia ini masih panjang umurnya....tapi sedarkah kita yang kita sudah hampir berada di penghujungnya....banyak tanda-tanda kecil yang telah ditunjukkan olehNYA...
namun sedarkah kita berapa ramai orang yang telah tenggelam dalam dunia yang selesa dan penuh kelalaian...
Kita seringkali lupa bahwa semua kesenangan dunia ini tidak akan kekal lama. Lambat laun kita akan kembali ke tanah semula. dari tanah kita dicipta dan ke dalam tanah kita kembali semula.


Cewah,,...buat karangan pulak aku nie...hihihi...

sebenarnya hari ni entry aku lebih pada kisah yang telah berlaku disekolah aku dan aku menceritakan kepada semua untuk renungan dan menimbang-nimbang2 adakah kita tergolong dalam golongan hati yang kering dan tandus?

hah! begini kisahnya:

selepas bacaan yassin di sekolah tadi (biasalah hari jumaat)
ustazah ceghita pasal ade pelajar nie die pakai kasut dalam surau!!!
ade ke patut...ish3...rosak akhlak budak zaman sekarang....
tak kanlah tak tahu yang mereka telah mencemarkan surau dengan kasut mereka tu...kadang2 ada orang solat kat surau sekolah tu malas nak pakai sejadah disebabkan oleh nak cepat..tapi kurang plak pahala sebab tempat sujud tersebut telah dicemari najis...hmm...
kita kena lah selalu ingat - mengingat, walaupun kita tidak solat tapi ada juga yang ingin menggunakan kemudahan surau yang ada untuk solat..apa lah yang di dengki kan...ish3.....
yang buat tu pelajar lelaki pula tu....

lepas tu ustazah memberikan perumpamaan tentang hati, 
hati orang tidak solat samalah ibarat longkang yang tersumbat...
penuh dengan pelbagai sampah sarap dan benda kotor...
dengar sahaja longkang mesti kita bayangkan sesuatu yang jijik,kotor dan busuk....
jirus lah air sebanyak manapun, air tidak akan mengalir kerana sudah penuh dengan sampah.....
kemudian, hendak dibersihkan pula mestilah dibuan segala sampah yang menghalang laluan....

samalah macam hati...jika kita hendak membersihkan hati,perlu lah membuang segala perkara yang tidak diperlukan dan menyucikan hati dengan mendekatkan diri pada Allah dan banyak menggingat Allah...
sebaiknya tidak meninggalkan solat,...
         ini tidak...jika ditanya pelajar2 di sekolah terutamanya lelaki siapa yang solat subuh pagi tadi, 
hanya seorang dua sahaja...tetapi tidakkah kita tahu yang SOLAT ITU WAJIB...
kita selalu jer cari excuse untuk tak solat...ish3,,

            Akhir sekali, (waaa da smpai pun akhir):
     ada hadis mengenai hati....
          
             "“Sesungguhnya dalam tubuh jasad anak Adam itu ada seketul daging bila baik nescaya baiklah seluruh anggota tubuhnya dan bila jahat ia nescaya jahatlah seluruh anggota tubuhnya. Ketahuilah! iaitulah Qalbu (hati).” – Maksud Hadis.

p/s:  jaga lah hati kamu.....

Blog Aku=)

Diya Hanun | 5:38 PM | Friday, April 8, 2011 | Leave a Comment Here (^_^)/
Esok aku nak p Melaka...
waaa...xsaba la....
aku ade Program Khidmat Masyarakat kat Taman Buaya....
sekolah kitorang wat tok matepelajaran sivik....
heheee....xsaba kowt....
Harap la esok best....=)


p/s: I'm looking forward for tomorrow...yeah....

PENAT NYER....

Diya Hanun | 12:32 PM | Saturday, April 2, 2011 | Leave a Comment Here (^_^)/
Da lame x bukak blog nie.....busy la katekan....huhuu....
mggu lepas smmggu aku demam....fuuhh....yelakan...cuaca skang macam plik jer....
redup2 tapi panas....bile panas plak mmg menyakitkan kulit bile dok lame2 bwh matahari tu....
ok sekarang nie ramai yang demam...so xbape kisah la kan...


skang aku nak citer sikit sal pengalaman aku masuk pertandingan pantun n bahas kat skowl laen....
heheee.....walaupun kalah tapi aku xkesah sbb aku masok nie pown kena paksa....huhuu
pertndingan pantun nie diadakan kat SMK BANDAR RINCHING......
sekolah aku SMK KHIR JOHARI BERANANG lawan ngan skowl SMK ENGKU HUSIN...
markah die xlah jaoh beza....mungkin bkn rezki....so kalah...


Pertandingan bahas ala parlimen tu plak diadakan pada 31 Mac 2011..diadakan kat SMK BANDAR TASIK KESUMA.....
Taw x kitowg latihan sehari jer....
huhuuu.....sehari sebelum tu kitowg bertungkus lumus wat bahas.....tp disebabkan kitowg hnye sempat latihan yg
pihak kerajaan jer....so kitowg kalah....lawan ngan smk bandar rinching sebagai pihak pembangkang....
so oleh kerana xsempat wat yang pihak pembangkang pnye text...kemenangan xbpihak pada kami......sob3....
latihan pown shari.....keh3,,,xprepare langsung....n mmg da taw pown kami xkn menang....
heheee....xkesah la....asalkan da wat yg terbaek....

p/s: demam aku jd nyer sal xckup rehat n tido....huhuuu